Image that works | Hoe laat je jouw identiteit zien in je persoonlijke presentatie?
Ik help jou ontdekken wat je uniek maakt, hoe je dat aan anderen laat zien en hoe jij daarmee het werk creëert waar jij blij van wordt. Wanneer wie je bent, wat je wilt en wat je uitstraalt samenvallen, versterken ze elkaar. Die kracht brengt je waar je wilt zijn.
Persoonlijke branding, carriere branding, job consultant, company training
888
post-template-default,single,single-post,postid-888,single-format-standard,qode-quick-links-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode_grid_1300,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-11.2,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.2.1,vc_responsive

Hoe laat je jouw identiteit zien in je persoonlijke presentatie?

Vaak krijg ik de vraag van (young) professionals hoe zij hun identiteit kunnen laten zien aan anderen. Jouw identiteit is jouw persoonlijkheid, hetgeen wat jou uniek en eigen maakt. Als mensen je voor het eerst ontmoeten hebben ze binnen een aantal seconden een 1e indruk over je gevormd. Als ze je wat langer kennen krijgen mensen ook een beeld over jouw imago (de combinatie van innerlijk, uiterlijk, verbale- en non- verbale communicatie).

Het is fijn als het beeld dat mensen van je hebben overeenkomt met wat jij graag wil uitstralen en wie je bent. Op die manier kom je authentiek over. Om dit voor elkaar te krijgen helpt het om scherp te hebben wie je bent. Wat is jouw persoonlijkheid? Wat maakt jou uniek? Wat onderscheid jou van andere mensen?

Het onderstaande schema helpt je om vervolgens de vertaling te maken van identiteit naar jouw persoonlijke presentatie en dit te koppelen aan het doel dat je hebt en de gelegenheid waar je heen gaat. Persoonlijke presentatie bestaat uit een aantal elementen zoals: kleding (kleur, vorm, contrast (in kleding en uiterlijk), materiaal/ stof, dessins, accessoires) en non verbale communicatie (stem, gebaren, lichaamshouding, oogcontact, mimiek, sociale afstand). Al deze elementen kan je gericht inzetten en afstemmen op de gelegenheid waar je heen gaat en het doel dat je hebt/ wat je wilt bereiken.

Bijvoorbeeld: bij mijn identiteit passen woorden zoals: professioneel, kleurrijk, oog voor de mens, eigentijds, energiek en positief. Stel ik geef een training aan mensen die mij nog niet kennen, dan wil ik graag dat deze woorden bij hen opkomen als ze mij ontmoeten en als ze de training hebben gevolgd. Mijn doel bij een training is dat ik mensen mijn kennis en ervaring wil overbrengen en hen kan inspireren en leren hoe ze het mooiste en beste uit zichzelf kunnen inzetten in hun werk en laten zien. Ik kies in mijn persoonlijke presentatie dan heel gericht voor kleuren die dit ondersteunen (denk aan kobalt blauw). Ik kies voor een medium tot hoog contrast, waardoor ik wel de stevigheid neerzet die past bij de rol van trainer, maar waarbij ik wel toegankelijk blijf. Met mijn non verbale communicatie let ik erop dat ik een actieve energieke houding heb, regelmatig mijn verhaal ondersteun met gebaren, dat ik woorden kies die mijn professionaliteit ondersteunen en dat ik heel gericht doorvraag en zaken onthoud die de deelnemers delen. Dit zijn een aantal voorbeelden van hoe je kan spelen met verschillende elementen van persoonlijke presentatie.

Je kan dit schema gebruiken als geheugensteun aan het begin van de dag, zodat je je bewust bent van de activiteiten die je die dag hebt, wat je daarin wilt bereiken en hoe de verschillende elementen van jouw persoonlijke presentatie hieraan positief kunnen bijdragen om een onuitwisbare 1e indruk achter te laten en een imago dat past bij wie jij echt bent.