Image that works | Krachtig stemgebruik
Ik help jou ontdekken wat je uniek maakt, hoe je dat aan anderen laat zien en hoe jij daarmee het werk creëert waar jij blij van wordt. Wanneer wie je bent, wat je wilt en wat je uitstraalt samenvallen, versterken ze elkaar. Die kracht brengt je waar je wilt zijn.
Persoonlijke branding, carriere branding, job consultant, company training
903
post-template-default,single,single-post,postid-903,single-format-standard,qode-quick-links-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode_grid_1300,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-11.2,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.2.1,vc_responsive

Krachtig stemgebruik

Kort geleden had ik de mogelijkheid om een masterclass over stemgebruik te volgen van Mariska Wessel van Voice matters.

Onze stem is ons persoonlijke visitekaartje waarmee je kan bepalen of, hoelang en met wat voor gevoel mensen naar je luisteren. Bij een unieke en authentieke persoonlijke presentatie is je stem dan ook van groot belang.

Ik deel graag een aantal waardevolle inzichten uit deze masterclass.

Wist je dat:
– je stem een instrument is die je kan trainen?
– de invloed van onze stem in communicatie wisselt in 3 verschillende niveaus: visueel en vocaal (= non verbaal) en verbaal (de woorden die je spreekt).
– het bij communicatie gaat om het afstemmen tussen de context, de situatie en het doel dat je hebt. Daar pas je de manier van communiceren op aan. Als je iemand wil overtuigen van jouw professionaliteit zet je je stem anders in, dan wanneer je iemand wil enthousiasmeren.
– je stem je meest persoonlijke visitekaartje is, omdat niemand zo klinkt als jij.
– je in het verhaal dat je wilt vertellen heel gericht momenten kunt creëren waarmee je de aandacht naar je toetrekt, door met je stem accenten te leggen in je verhaal. Barack Obama doet dit bijv erg goed. Laatst zag ik op Netflix een documentaire over Brené Brown, ook zei weet als geen de aandacht vast te houden door de manier waarop zij haar verhaal vertelt; persoonlijk, met humor en door het publiek goed te betrekken bij haar verhaal.
– hoe lager je stem klinkt hoe meer impact je maakt, denk bijv aan de stem van Margaret Thatcher. Of luister eens een podcast van Michael Pilarczyk. Zijn lage stem en de wijze waarop hij spreekt houdt je aandacht vast.
– stiltes in je verhaal meerdere doeleinden kennen? Zo creëert een stilte spanning in je verhaal, je geeft jezelf de ruimte en rust om goed en duidelijk te communiceren en je geeft de luisteraar de mogelijkheid om jouw verhaal goed tot zich te laten doordringen. Een heel handige tool om gericht in te zetten! Wees niet bang voor stiltes in jouw verhaal.

Tips om te oefenen met je stem:
– Wij nemen onze eigen stem anders waar dan dat anderen dat doen. Een goede manier om te oefenen met je stem en je bewust te worden van het effect en de impact op anderen is door je stem op te nemen en er veel naar te luisteren
– Luister regelmatig naar je voicemail. Komt die zo over als dat je zou willen? Of praat je veel te snel, te hoog, te langzaam etc?
– Vraag mensen om feedback als je een verhaal vertelt, een presentatie of een training geeft. Hoe ervaren zij jouw stem? Vraag hoe je klinkt en check dit met jouw eigen beeld en hoe je zou willen overkomen. Klopt dit met elkaar? Of kan je hierin nog oefenen en bijschaven?
– Zie jouw stem als een belangrijk onderdeel van jouw imago en persoonlijke presentatie en denk er goed over na hoe je wil overkomen. Als je dat weet kan je heel gericht aan de slag gaan door je stem te trainen of hier hulp bij in te schakelen.

Ik heb weer mooie inzichten en tips opgedaan uit deze Masterclass en meteen mijn voicemail aangepast 😉 Benieuwd naar de presentatie van Brené Brown? In de trailer zie je vast een voorproefje.