Image that works | Professioneel gekleed thuiswerken
Ik help jou ontdekken wat je uniek maakt, hoe je dat aan anderen laat zien en hoe jij daarmee het werk creëert waar jij blij van wordt. Wanneer wie je bent, wat je wilt en wat je uitstraalt samenvallen, versterken ze elkaar. Die kracht brengt je waar je wilt zijn.
Persoonlijke branding, carriere branding, job consultant, company training
988
post-template-default,single,single-post,postid-988,single-format-standard,qode-quick-links-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode_grid_1300,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-11.2,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.2.1,vc_responsive

Professioneel gekleed thuiswerken

In deze periode werken we allemaal zoveel als mogelijk thuis. Vergaderen en afstemmen met collega’s gebeurt vooral via videobellen. Opeens krijgt jouw leidinggevende en je collega’s een inkijkje in je thuissituatie. Veel mensen associëren thuiswerken ook met lekker in je joggingpak achter de laptop werken. Dat kan natuurlijk als je geen videogesprekken hebt. Maar wat doe je als je veel videogesprekken hebt en je in deze periode ook vanuit huis professioneel over wilt komen.

“Zorg ook in deze periode van thuiswerken dat je professioneel overkomt en de indruk achterlaat die jij wil achterlaten”

Ik geef je 5 tips om met weinig moeite toch een groot verschil te kunnen maken in hoe je professioneel overkomt tijdens videogesprekken.

1. Draag contrast
Contrast is het verschil tussen licht en donker, zoals zwart met wit, donker- met lichtblauw maar ook kleurcombinaties zoals donker grijs met lichtroze of lichtblauw. Hoe hoger het contrast in de kleuren van je kleding hoe professioneler en zakelijker het overkomt. Het is niet voor niks dat in de politiek veel donkere pakken met lichtere overhemden wordt gedragen. Probeer bijvoorbeeld eens een zwart jasje met een lichtere kleur top eronder. Of een overhemd of blouse met lichte en donkere tinten.

2. Draag donkere kleuren
Donkere kleuren komen zakelijker en professioneler over dan lichtere kleuren. Wil je met weinig moeite toch effect bereiken? Kies dan voor kleuren zoals donkerblauw, antraciet, zwart, donkergroen, donkerrood (bordeaux of aubergine), petrol. Kies een kledingstuk uit dat effen van kleur is. Let hierbij wel op de kleur van jouw haar, huid en ogen. Heb je bijvoorbeeld een hele lichte huid en blond haar? Kies dan liever voor donkerblauw in plaats van zwart. Zwart kan dan teveel de aandacht trekken. Je kan kijken wat bij jou het mooiste staat door de verschillende kleuren aan te trekken en het verschil te bekijken in de spiegel. Wordt je oog naar de donkere kleur getrokken of kijk je naar jouw gezicht? Je wil immers dat de kleur iets voor jou doet en jou versterkt. Een kleurenanalyse of kleuradvies kan je hierbij ook helpen. Kijk voor meer informatie hier.

3. Trek schoenen aan
Wanneer je schoenen aantrekt voelt dat letterlijk steviger. Je voeten staan meer ‘geaard’ en dat helpt je om meer stevigheid in een gesprek te laten zien.

4. Kies voor lijnen
Lijnen kunnen veel doen voor jouw professionele uitstraling. Wil je iets aantrekken met een print? Kies dan voor geometrische vormen zoals ruiten, strepen etc. Vermijd drukke en kleine prints, die kunnen het beeld laten bewegen. Vermijd ook prints zoals bloemetjes of prints met veel ronde vormen. Prints met geometrische vormen komen zakelijker over dan prints of dessins met rondere vormen.

5. Zorg voor een ‘in geval van nood jasje’
Je zal het net zien… je hebt geen afspraken en zit lekker in je huispak te werken, belt een belangrijke klant via Skype of Whatsapp videobellen. Geen tijd om je om te kleden. Dit is het moment om je ‘in geval van nood jasje’ snel aan te trekken over je kleding of snel je slobbertrui te verwisselen voor dit jasje. Op die manier ben je toch representatief gekleed en dat straal je uit in zo’n gesprek.

Tot slot; het kan juist in deze periode dat je veel thuis zit en de grenzen tussen werk en privé vervagen juist fijn zijn om op je werkdagen echt een werkoutfit te dragen. Die kan je na werktijd verwisselen voor andere kleding, zodat je letterlijk ziet en voelt dat je vrije avond is begonnen. Zorg tevens ook voor een rustige achtergrond, zodat jouw klanten of collega’s niet afgeleid raken en luisteren naar wat je hebt te vertellen.

Veel succes!