Image that works | Welk verhaal heb jij te vertellen?
Ik help jou ontdekken wat je uniek maakt, hoe je dat aan anderen laat zien en hoe jij daarmee het werk creëert waar jij blij van wordt. Wanneer wie je bent, wat je wilt en wat je uitstraalt samenvallen, versterken ze elkaar. Die kracht brengt je waar je wilt zijn.
Persoonlijke branding, carriere branding, job consultant, company training
921
post-template-default,single,single-post,postid-921,single-format-standard,qode-quick-links-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode_grid_1300,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-11.2,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.2.1,vc_responsive

Welk verhaal heb jij te vertellen?

Heb je wel eens nagedacht over wat jou uniek maakt? Wat heb jij meegemaakt in je werk of leven dat indruk op je heeft gemaakt en wat jou heeft gevormd als persoon? Wat heb jij ervaren waardoor je er nu anderen mee kunt helpen?

Jouw persoonlijke verhaal vormt je als mens en maakt jou uniek. En juist dit verhaal maakt jouw personal brand ontzettend krachtig en waardevol. Bij personal branding gaat het om wat jou als professional uniek en onderscheidend maakt en dat je dat kunt laten zien en in kan zetten voor werk.

Het kan best eng zijn om jouw persoonlijke verhaal te delen, immers dat maakt je kwetsbaar, maar tegelijkertijd ook heel sterk en krachtig als je dit wel doet. Mensen zullen jou en jouw verhaal veel sneller onthouden omdat het authentiek en echt is.

Heb je nu nog geen idee wat jouw persoonlijke verhaal is? Door over onderstaande vragen na te denken kom je vast een eind op weg:
– Wat heb je meegemaakt in je leven?
– Wat heeft indruk op je gemaakt?
– Wat zijn jouw levenslessen geweest?
– Wat is een terugkerend thema in je leven geweest?
– In welke situaties heb je echt verschil gemaakt ook al was dat moeilijk?
– Waar kan jij anderen bij helpen omdat je het zelf hebt ervaren?

In mijn trainingen heb ik het ook vaak over het persoonlijke verhaal van de deelnemers. Hier zitten vaak hele bijzondere verhalen tussen en mooie elementen die mensen kunnen gebruiken in een pitch of tijdens solliciteren. Zo was er een deelnemer die uit een klein dorp kwam. Zij ging in een grote stad studeren en gooide zichzelf daarmee in het diepe door echt uit haar comfortzone te gaan. Wat bleek is dat zij ook in haar werk graag dingen doet die eigenlijk best spannend zijn, maar daarin altijd haar weg op een goede manier vindt. Dit is voor haar in haar werk en werkgever ook belangrijk. Een prachtig voorbeeld van hoe je jouw achtergrond, ervaring en de manier waarop je met dingen omgaat terug kan laten komen in je werk.

Nu kan ik zelf ook niet achterblijven om mijn verhaal te vertellen 😉
Ik ben Sandra. Te lang heb ik niet geweten wat mij bijzonder maakte.
Ik kom uit een fijn, warm gezin. Heb een leuke schooltijd gehad. En was zelfs als puber niet heel uitgesproken. Ik hield (en houd) van shoppen en van kleur, heb lang geturnd en deed de dingen gewoon goed. Dat hebben mijn ouders me meegegeven: ‘als je iets doet, doe het dan ook goed. Haal het beste uit iedere kans.’

Van timide naar kansen zien, pakken en zichtbaar worden
Toen ik werd afgewezen voor een stageplek omdat ik te timide over kwam, merkte ik voor het eerst dat er soms meer nodig is om een kans te grijpen. De jaren daarna kreeg ik alle mogelijkheden om te ontdekken wat dat ‘iets meer’ dan was. Ik vond een stageplek in een mannenwereld, waar ik ook mijn loopbaan begon. In die wereld moest ik mezelf wel laten zien, van me laten horen, om iets voor elkaar te krijgen. Ik kroop uit mijn schulp en ontdekte dat als je laat zien wat je in huis hebt, dat dat gewaardeerd wordt en er kansen ontstaan.

Ken je die momenten dat je jezelf een schop onder je kont moet geven? Dat de kans voorbij gaat als je niets doet? Dat je er echt moet staan en moet laten zien wat je waard bent, wat anderen aan je kunnen hebben? Ik kom die momenten regelmatig tegen. Bijvoorbeeld toen ik duidelijk wilde maken dat ik als ervaren HR-adviseur een onmisbare schakel in de plannen was. ‘Ik weet eigenlijk niet waar ik je voor nodig heb’ kreeg ik te horen. Ik vroeg om een kans om dat te laten zien en die kreeg ik. Dat voelde als een overwinning. En het leverde me het werk op dat ik wilde. Ik kon mee bouwen en ontwikkelen terwijl ik ook mezelf verder ontwikkelde.

Waarom ik mensen help om het beste en mooiste uit zichzelf te halen
Op een gegeven moment veranderde dat: ik kreeg steeds meer werk dat me vooral energie kostte, waarbij ik niet in mijn kracht stond. In mijn privé tijd compenseerde ik dat door alles op te pakken waar ik wel blij van werd. Ik ging vrijwilligerswerk doen bij Dress for success; publiceerde in het Vakblad Kleur &Stijl een onderzoek naar het effect van kleding op het krijgen van een baan en volgde de ene na de andere training op het gebied van imagostyling. Daar kreeg ik energie van. En dat straalde ik ook uit. Langzaam maar zeker ging toen het balletje rollen: ik zocht en vond de ruimte om in mijn werk datgene te doen waar ik goed in ben en creëerde mijn eigen baan. De voldoening die ik nu uit mijn werk haal, smaakt naar meer: ik wil mijn trainingen, adviezen en coaching breder aanbieden, zo nog veel meer mensen helpen én nog veel meer van mijn ideeën tot bloei brengen. Zo is Image that works! tot stand gekomen.

Inmiddels weet ik het: Ik help mensen om het mooiste en beste van zichzelf te laten zien.
Dat maakt mij bijzonder.

Wil je ook weten wat jou uniek en onderscheidend maakt en dat aan anderen laten zien? Wil je ontdekken wat jouw verhaal is en hoe je die optimaal kan benutten voor je werk? Laat het me weten en ik help je graag verder.