Image that works | Werken aan jouw personal brand tijdens zelf isolatie
Ik help jou ontdekken wat je uniek maakt, hoe je dat aan anderen laat zien en hoe jij daarmee het werk creëert waar jij blij van wordt. Wanneer wie je bent, wat je wilt en wat je uitstraalt samenvallen, versterken ze elkaar. Die kracht brengt je waar je wilt zijn.
Persoonlijke branding, carriere branding, job consultant, company training
984
post-template-default,single,single-post,postid-984,single-format-standard,qode-quick-links-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode_grid_1300,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-11.2,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.2.1,vc_responsive

Werken aan jouw personal brand tijdens zelf isolatie

Het zijn momenteel onrustige tijden en de wereld staat op zijn kop. Veel mensen werken thuis en iedereen is zoveel mogelijk aan huis gekluisterd om geen risico’s te nemen en gezond en veilig te zijn.

Hoe kan je in deze gekke tijden, waarbij de dingen die je normaliter deed, niet meer zo vanzelfsprekend zijn toch aan jezelf en jouw personal brand werken? Je kan immers geen mensen meer face to face ontmoeten, niet naar evenementen, netwerkbijeenkomsten of congressen en vaak niet eens meer naar je eigen werk. Hoe kan je in deze periode toch aan jouw personal brand werken? Hoe kan je jezelf op een authentieke manier presenteren en hetgeen dat jou uniek en onderscheidend zichtbaar te maken om jouw doelen na te streven? Ik geef je een aantal praktische tips waar je direct mee aan de slag kan.

1. Onderzoek jouw merk
Nu je wellicht wat meer vrije tijd hebt kun je die tijd goed gebruiken om jouw personal brand eens kritisch onder de loep te nemen. Daarmee bedoel ik, wat maakt jou uniek en onderscheidend en hoe maak jij dat zichtbaar? Denk daar eens goed over na. Wat wil jij bereiken? Wat is jouw doel? En wat vraagt dat van jou om in te zetten qua kennis, expertise, ervaring, unieke kwaliteiten en talenten? En hoe kan jij die aspecten van jezelf aan anderen laten zien en gericht inzetten om jouw doel te bereiken?

2. Ontwikkel en versterk jouw merk
Jouw personal brand is niet in beton gegoten. Het is altijd en continu in beweging, immers je ontwikkeld je continu, je doet meer en nieuwe ervaring op, je krijgt nieuwe inzichten etc. Daarnaast kan je je altijd verder versterken in ervaring, competenties, kwaliteiten, expertise. Deze periode kan je goed gebruiken om te kijken waar jij je nog verder in zou willen ontwikkelen. Onderzoek op welke manier je dat kan doen. Welke (online) cursus zou je kunnen doen? Welke boeken wil je lezen? Welke mensen inspireren jou en wil je volgen? Welke podcasts wil je luisteren? etc. Wil je bijvoorbeeld een boek gaan schrijven. Verdiep je in wat daarvoor nodig is. Hoe gaat dat in zijn werk? Wie kan je daarbij helpen? Wil je een nieuw systeem eigen maken? Zoek uit wie dat systeem nu al gebruikt, wat de ervaringen zijn. Kijk of je een proefversie kan uittesten etc.

3. Investeer in jouw online presentatie en kennis
Hoe actief ben je online? Nu offline communicatie veel beperkter is geworden, wordt meer en meer het belang van online communicatie tools duidelijk. Welke online platforms en tools gebruik je? Denk hierbij aan de social media kanalen, maar ook aan de communicatie tools zoals Skype, Zoom en Microsoft teams waarmee je kunt videobellen en met meerdere mensen tegelijk in gesprek kunt. Zorg dat je op de hoogte bent van deze tools en hoe ze werken. Op die manier kun je met mensen toch “face to face” contact gaan leggen. Zijn er in jouw vakgebied nog andere manieren om online in contact te komen? Denk bijvoorbeeld aan specifieke LinkedIn vakgroepen, besloten facebookgroepen, online bijeenkomsten etc. Kijk waar je in contact kan blijven met vakgenoten om kennis en ervaring uit te wisselen en het gevoel te houden dat je ergens onderdeel van bent.

Zorg dat jouw online profielen up to date zijn. Op welke sites en social media kanalen ben jij actief? Google jezelf regelmatig en kijk wat je tegenkomt. Zorg dat de informatie die over jou online staat actueel en kloppend is. Enerzijds een mooi klusje om in deze periode te doen. Anderzijds is het belangrijk dat de informatie die over jou, jouw expertise, ervaring, bedrijf, website etc. kloppend en goed te vinden is. Dit draagt in positieve zin bij aan jouw online zichtbaarheid en vindbaarheid en daarmee aan jouw personal brand.

4. Laat jezelf zien en horen
Laat jouw expertise, kennis en ervaring zien en horen. Dat kan ook als je mensen niet live ontmoet. Zoek mensen online op die je graag wilt spreken, zoek online contact en bel, Skype of Zoom. Juist in deze tijd is het belangrijk om elkaar te spreken, om in verbinding te zijn met elkaar. Uit ieder gesprek haal je iets en brengt je verder. Je laat zelf hiermee ook jouw visitekaartje achter en helpt anderen. Dit geldt niet alleen voor ondernemers, maar natuurlijk ook voor mensen die voor een organisatie werken. Onderhoud in deze tijd juist veel contact met collega’s. Bel in plaats van mailen. Het is makkelijk om je onzichtbaar te maken als je een aantal weken thuiswerkt, maar zoek manieren waarop je jezelf kan laten zien en horen. Ga bloggen of vloggen voor intranet, initieer een digitale vrijdagmiddag borrel met collega’s, organiseer een online netwerkbijeenkomst met collega’s van andere afdelingen, maak een webinar als jouw workshop of evenement is gecanceld. Ben jij degene die mensen verbindt op je werk? Verzin dan creatieve ideeën om dat te blijven doen. Doe je wekelijkse bootcampsessie met collega’s via Youtube, doe met elkaar de thuiswerkbingo die online al veel wordt verspreid.

Deel op jouw social media kanalen wat jij voor anderen kan betekenen. Deel je expertise in vakgroepen of initieer in deze periode een mooi initiatief. Wees creatief! Probeer eens wat nieuws, durf wat uit te proberen.

Ben je momenteel aan het solliciteren? Bereid je dan voor op een video sollicitatie. Veel bedrijven kiezen nu voor deze vorm van solliciteren. Aaltje Vincent https://www.aaltjevincent.nl deelt via haar website een handige checklist voor sollicitanten en werkgevers over videosollicitatiegesprekken: https://www.aaltjevincent.nl/cms/wp-content/uploads/2020/03/Checklist-videosollicitatiegesprekken-voor-sollicitanten.pdf
Wees voorbereid en maak een goede online indruk!

5. Dress to impress
In de tijd van veel thuis zijn kan het erin sluipen dat je lekker in je kloffie aan het werk gaat. Immers, niemand die het ziet. Echter de manier waarop je je kleedt doet veel voor hoe je je voelt, wat je uitstraalt en dus ook op hoe je overkomt op anderen. Het maakt wezenlijk verschil of jij in je joggingpak een belangrijk telefoontje afhandelt of dat je een broek en een jasje aan hebt. Kleding, kleur en jouw uitstraling hebben zijn weerslag op de mate van jouw zelfvertrouwen, zekerheid en hoe jezelf profileert en positioneert. Dus kies voor kleding die past bij jouw ambitie. Kleed je voor de functie die je ambieert, niet de functie die je nu hebt.