Image that works | Zien en gezien worden
Ik help jou ontdekken wat je uniek maakt, hoe je dat aan anderen laat zien en hoe jij daarmee het werk creëert waar jij blij van wordt. Wanneer wie je bent, wat je wilt en wat je uitstraalt samenvallen, versterken ze elkaar. Die kracht brengt je waar je wilt zijn.
Persoonlijke branding, carriere branding, job consultant, company training
906
post-template-default,single,single-post,postid-906,single-format-standard,qode-quick-links-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode_grid_1300,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-11.2,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.2.1,vc_responsive

Zien en gezien worden

Regelmatig geef ik trainingen en workshops over het vergroten van zichtbaarheid in het werk. De term zichtbaarheid roept vaak wisselende en uitgesproken reacties op, variërend van zeer nuttig en nodig tot onzinnig. Dit levert vaak mooie gesprekstof op!
De definitie van zichtbaarheid kent twee varianten: “met het oog waarneembaar” dus letterlijk wat je kunt zien. Daarnaast kennen we ook een andere definitie, namelijk “duidelijk”: iemand was zichtbaar opgelucht.

Vaak hoor ik terug dat mensen vinden dat het alleen om de inhoud en kwaliteit van hun werk moet gaan. Waarom zou je daar door middel van zichtbaarheid aandacht aan willen besteden? Simpelweg omdat een ander niet altijd weet of ziet wat je doet. Als iemand dat niet weet, kan je dan verwachten dat de ander een duidelijk beeld heeft van jouw talenten en kwaliteiten en wat je doet? Zichtbaarheid wordt vaak verward met arrogantie, dat je jezelf op de borst slaat en aan iedereen vertelt hoe goed je bent. Dit is wat mij betreft echt een misvatting. Zichtbaar zijn betekent niet dat je deelt hoe goed je bent. Je laat alleen zien wie je bent en wat je doet. Het is aan een ander om te bepalen of je dat goed doet.

Door jezelf en wat je doet meer zichtbaar te maken kun je verschil maken. Zichtbaarheid is daarbij een middel om jouw doel te bereiken, geen doel op zich. Wat je doel is en welke vorm van zichtbaarheid je hiervoor inzet is heel persoonlijk. Kies hierbij vooral voor vormen van zichtbaarheid die bij jou als persoon passen en waar jij je comfortabel bij voelt. Als je een hekel hebt aan presentaties geven, doe dat dan vooral niet (tenzij je jezelf een keer uit de comfort zone wil halen;-). Een concreet voorbeeld: stel je hebt net een nieuwe baan, dan kan je als doel hebben om de organisatie snel te leren kennen en je positie binnen het team te verwerven. Vervolgens kijk je naar de mogelijkheden om dat doel te bereiken. Het vergroten van je zichtbaarheid kan dan van pas komen door bijv kennismakingsgesprekken met collega’s te voeren, jezelf in een afdelingsoverleg voor te stellen, door naar organisatie brede activiteiten te gaan of deel te nemen aan netwerkgroepen/ personeelsvereniging binnen de organisatie, door op eigen initiatief na 3 maanden iets te vertellen over jouw bevindingen, door met verbeterideeën te komen tav het werk (je kijkt immers met een frisse blik naar dit werk en de organisatie), door jezelf voor te stellen aan collega’s die je nog niet kent en tegenkomt bij de koffieautomaat, vertel dan vooral ook wat je doet, wat je achtergrond is en waarvoor ze bij jou terecht kunnen. Dit soort acties kunnen al een enorm verschil maken en helpen je om je doel te bereiken (in dit geval: de organisatie leren kennen en je positie binnen het team te verwerven). Wellicht doe je dit soort dingen al van nature maar ben je je er niet bewust van dat dit een vorm van zichtbaarheid is.

Experimenteer vooral eens met acties die je zichtbaarheid vergroten. Je zal zien dat mensen sneller weten wie je bent, wat je doet en je beter onthouden. Het bijgevoegde model kan je als geheugensteun gebruiken. Veel succes!